Rabu, 28 Ogos 2013

Di Perantuan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Bekerja di waktu malam membuatkan aku, jadi menggantuk bila sampai di rumah apalagi hanya tilam dan bantal yang aku nampak melambai-lambai mata aku, dengan langkah lemah longlai tiada apa yang dapat menghalang aku untuk terus melangkah ke arah tilam  yang empok, tidak sampai 2 minit bergema seluruh bilik dengan bunyi yang begitu merdu sekalli,

Setelah agak sekian lama aku terlena diulit mimpi indah, aku dikejutkan dengan satu panggilan, aduhai siapa pulak menggangu aku tika enak mengulit mimpi, rupa-rupanya panggilan daripada Ibupejabat sebuah organisasi perbankan islam memaklumkan yang aku telah berjaya dalam temuduga, Ya Allah syukur alhamudulillah dengan mata yang masih mengantuk aku ucapkan terima kasih tetapi bila ia mengatakan yang aku akan ditempatkan di Pekan, Pahang terus segar mata aku, ya manakan tidak, Pekan, Pahang, tak pernah dengar tempat itu dan tidak pernah terfikir untuk ke sana, Pahang tu tahulah negeri aman makmur, tapi Pekan nama tempat  begitu asing bagi aku, tidak pernah dengar, perkara ini aku maklumkan pada kedua orang tua aku dan mereka menumpang gembira akhirnya dapat kerja tetap alhamdulillah.

30 Nov 2004, aku telah siap sedia untuk melangkah pergi meninggalkan negeri tanah tumpah darah ku, debaran sepanjang perjalanan ke Pekan, Pahang, bersama kedua orang tua dan 2 orang anak buah setia menemani aku sehingga ke destinasi yang dituju. Perjalanan yang mengambil masa kurang lebih 4 jam akhirnya selamat tiba ke hala tujunya.Debaran hati semakin kuat apabila ditiba di tempat orang maklumlah tidak kenal sesiapa menjadikan perasaan tidak keruan bolehkah aku hidup disini, makan, minum, macam mana pulak dan yang penting dimana aku nak tinggal, aduhai,mengeluh memikirkan semua perkara datang bertalu-talu, tiba di Pekan terus cari Bank yang akan aku bekerja nanti, Alhamdulillah ada pekerja yang bujang duduk menyewa seorang diri, bermakna aku akan tinggal bersama dia lah nanti, setelah berbincang apa yang patut dibincang aku dibawa ke rumah sewa di Kampung Parit Tengah,jadi tinggal aku di sana untuk sekian beberapa tahun lamanya. Sejak itu bermula kehidupan aku di negeri orang, belaja hidup berdikari dan penting bagi aku menyesuaikan diri dengan persekitaran yang baru.

wasalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan